ABC’s Hall of Fame selections 2012


Hall of Fame week is achter de rug. 2012 is begonnen en alle schrijvers die mochten stemmen, hebben hun stemformulieren ingeleverd. Ook de lezers van All Bases Covered hebben gesproken. In de poll konden jullie stemmen op de spelers van wie jullie vonden dat zij in de Hall of Fame thuis horen.

ABC’s 2012 Hall of Fame class
Drie spelers werden door jullie de Hall of Fame in gestemd. Ik denk dat er opvallend veel Yankee-fans tussen mijn lezers zitten, want Bernie Williams kreeg de meeste stemmen van alle spelers. Van liefst 83% van alle stemmers kreeg Bernie een positieve stem. Leuk om te zien, want ik was zelf grote fan van Bernie, maar ik ben bang dat hij het uiteindelijk net niet zal redden.

Twee andere spelers die door jullie werden gekozen zijn Jeff Bagwell en Barry Larkin. De sterke eerste honkman en de veelzijdige korte stop kregen van precies 75% van jullie een stem, dat zou in het echt net genoeg zijn om de Hall of Fame te bereiken. De kans lijkt groot dat ook de BBWAA in elk geval één van deze drie spelers naar Cooperstown gaat stemmen. Barry Larkin is nog altijd de grootste favoriet. Van Williams zullen we nog even moeten afwachten hoeveel stemmen hij in zijn eerste jaar krijgt. Ik verwacht dat hij rond de 30% zal eindigen dit jaar en dus nog ruimschoots te kort zal komen. Over Jeff Bagwell zijn veel schrijvers nog aan het twijfelen. Er zijn nooit dopinggeruchten geweest omtrent de voormalig eerste honkman van de Astros, maar veel schrijvers vinden zijn stats verdacht. Zeker omdat die tot stand kwamen in een tijdperk waarin veel spelers wel naar de verboden middelen grepen.

Larkin en Bagwell eindigden vorig jaar in onze poll respectievelijk als derde en vierde (63% en 45%) achter Bert Blyleven en Roberto Alomar. Dit jaar was Mark McGwire de speler die het net niet haalde. McGwire, van wie wel is bewezen dat hij steroids heeft gebruikt, ontving van 60% van jullie een stem. Vorig jaar kwam hij niet verder dan 27%. Edgar Martinez en Don Mattingly zaten met 45% net achter McGwire, voor Mattingly een stijging van 9%, Martinez kwam vorig jaar niet verder dan 20%. McGriff, Walker en Palmeiro bleven net als vorig jaar steken rond de 37%, terwijl Lee Smith en Juan Gonzalez op 22,5% uitkwamen. Javy Lopez is de laatste speler die van jullie ook volgend jaar op de ballot mag terugkeren. De rest van de spelers heeft naar jullie mening geen recht op een plek op de Hall of Fame ballot, laat staan een plaque in Cooperstown. Tim Raines is in mijn ogen de meest opvallende speler die niet meer terug mag keren. In mijn ogen maakt hij een reële kans op een plek in de Hall of Fame.

Mijn stemmen
Ik mag natuurlijk niet stemmen, maar als ik dat wel had mogen doen had ik aan vijf spelers mijn stem gegeven. Ik ben het met jullie eens dat Bagwell, Larkin en Williams in de Hall of Fame thuishoren. Ik moet toegeven dat het bij die laatste vooral is omdat ik fan was en niet per sé vanwege de stats. Andere spelers die wat mij betreft een stem verdienen zijn Edgar Martinez en Tim Raines. Edgar Martinez was de beste aangewezen slagman ooit en Raines één van de beste lead-offs en honken stelers ooit. Hieronder heb ik in een tabel aangegeven welke spelers mijn stem kregen, welke spelers volgens mij niet in de Hall of Fame thuis horen en welke spelers wellicht in de toekomst mijn stem zouden kunnen krijgen. In deze laatste categorie heb ik ook de spelers met een dopingverleden geplaatst. Ik ben er nog niet uit of ik vind dat zij, ondanks hun gebruik van steroids, een plaats verdienen. Ik moet zeggen dat ik steeds milder wordt in mijn oordeel over deze ‘cheaters’. Het was in die tijd niet verboden en als ik beelden terugzie van de home run race in 1998 krijg ik meteen weer een warm gevoel in mijn buik. Ik herinner me direct dat ik als jongetje van elf, via inbelverbinding, elke dag keek hoeveel home runs McGwire, Sosa, Bonds en zelfs Griffey nu weer geslagen hadden. We juichten allemaal keihard ook al wisten we eigenlijk wel dat er iets niet klopte. Het was het tijdperk. Het is nu over, maar we moeten spelers vooral beoordelen op hun statistieken, zoals we dat altijd al deden. Spelers uit vroegere tijdperken hebben ook niet altijd helemaal zuiver gespeeld. Ty Cobb, misschien wel de speler met de beste stats van allemaal, is daarvan waarschijnlijk het beste voorbeeld. Toch is hij lid van de Hall of Fame, jaren na zijn speeldagen werd hij immers vooral om zijn stats beoordeeld.

Ja Nu niet, misschien later Nee
Barry Larkin Jack Morris Dale Murphy
Jeff Bagwell Lee Smith Jeromy Burnitz
Edgar Martinez Mark McGwire Vinnie Castilla
Tim Raines Alan Trammell Brian Jordan
Bernie Williams Fred McGriff Bill Mueller
Don Mattingly Terry Mulholland
Juan Gonzalez Phil Nevin
Javy Lopez Brad Radke
Rafael Palmeiro Tim Salmon
Larry Walker Ruben Sierra
Tony Womack
Eric Young

Aanstaande maandag wordt bekendgemaakt welke spelers door de leden van de BBWAA de Hall of Fame worden ingestemd. All Bases Covered houdt je uiteraard op de hoogte!

Over sebvisser
Baseball player and bachelor in Sports Marketing. Trying to help Dutch baseball fans keep up with the news in Major League Baseball

Geef een reactie

