Division Series preview and individual awards

De playoffs beginnen vanavond en voordat de eerste bal gegooid is, geef ik jullie een preview en mijn voorspellingen voor de Division Series.

Rangers-Rays
Een rematch van de ALDS van vorig seizoen, toen de Rangers de best-of-five serie met 3-2 wonnen. Die overwinning hadden zij voornamelijk te danken aan de fenomenale Cliff Lee, die dit seizoen bij de Phillies speelt. Lee won twee wedstrijden, waaronder de allesbeslissende Game 5. Om te bepalen van wie ik verwacht dat zij gaan winnen kijk ik naar drie dingen: starting pitching, bullpen, lineup. Wie twee van de drie vergelijkingen wint, is mijn favoriet voor het winnen van de serie.

Starting pitching
Op papier hebben de Rays misschien een iets diepere rotation met Shields (hoogste WAR van alle pitchers van beide teams), Price en Hellickson, maar omdat zij tot aan de laatste wedstrijd van het seizoen alles op alles moesten zetten om zich te plaatsen voor de playoffs kunnen zij in de eerste wedstrijd over geen van deze drie beschikken. Talentvolle rookie Matt Moore zal daarom de eerste wedstrijd starten en worden gevolgd door James Shields in Game 2. Price en Hellickson zullen waarschijnlijk respectievelijk Game 3 en 4 (if necessary) starten, zodat Shields, als het moet, op drie dagen rust Game 5 kan starten.

De Rangers hebben C.J. Wilson aangewezen als eerste starter, Derrek Holland krijgt de tweede wedstrijd en C.J. is de waarschijnlijke starter van Game 3. Daarachter staan nog rookie Alexi Ogando en lefty Mat Harrison. Ik denk dat op papier de Rays hier een licht voordeel hebben.

Bullpen
De Rays verloren voor aanvang van het jaar het grootste deel van hun bullpen aan free agency. Kyle Farnsworth was de belangrijkste acquisitie en heeft het dit jaar boven verwachting goed gedaan. Dat geldt niet voor de gehele bullpen en namen als Jake McGee, Joel Peralta en J.P. Howell spreken ook niet erg tot de verbeelding.

De Rangers hadden natuurlijk al closer Neftali Feliz, maar omdat de bullpen tijdens het seizoen een zwakte bleek te zijn, voegden zij er via trades een aantal grote namen aan toe. Mike Adams, Koji Uehara en Mike Gonzalez geven de Rangers de edge over Tampa Bay in de bullpen.

Lineup
De Rays hadden dit seizoen redelijk moeite om punten te scoren. Ze haalden de playoffs voornamelijk dankzij sterke pitching en de toevoeging van rookie Desmond Jennings aan de lineup. Jennings zorgt voor snelheid en power bovenin de lineup en geeft manager Joe Maddon de mogelijkheid om B.J. Upton, die als leadoff te weinig op het honk kwam, lager in de lineup te plaatsen. Niemand van de Rays wist 100 punten te scoren of 100 punten binnen te slaan en slechts één slagman sloeg meer dan 25 home runs. Evan Longoria is verreweg de meest gevaarlijke slagman van de Rays (.244, 31 HR, 99 RBIs). Johnny Damon is de ervaren man en heeft natuurlijk al meerdere keren in deze situatie bewezen goed te presteren onder de druk van de playoffs.

De Rangers hebben duidelijk meer power in de ploeg. Met 210 home runs eindigde zij als team als tweede in de AL. De beste slagman is waarschijnlijk Josh Hamilton, maar hij heeft niet eens zo’n heel goed jaar gehad. Mike Napoli heeft op papier het beste seizoen gehad van alle Rangers (.320, 30 HR, 75 RBIs), maar met namen als Michael Young, Adrian Beltre, Ian Kinsler en Nelson Cruz hebben zij over slagkracht niets te klagen. Natuurlijk is er aan de top van de lineup ook nog de snelle Elvis Andrus.

Ook hier verwacht ik dus dat de Rangers de overhand zullen hebben. Uiteindelijk denk ik dat de bullpen van de Rangers de doorslag zal geven en dat Texas, net als vorig jaar, na een spannende serie met 3-2 zal winnen. Rangers in 5.

Yankees-Tigers
Net als 5 jaar geleden staan de Yankees en Tigers tegenover elkaar in de ALDS. De Tigers waren toen de sterksten en versloegen de Yankees met 3-1. Twee belangrijke pionnen van de Tigers van 2006 zijn nog altijd werkzaam in Detroit: Justin Verlander en Jim Leyland. Bij de Yankees zal het slechte herinneringen boven brengen bij A-Rod, die in die serie door toenmalig manager Joe Torre vanwege slechte prestaties als achtste in de lineup werd gezet.

Starting pitching
De Tigers hebben in Justin Verlander de waarschijnlijke winnaar van de Cy Young Award en een bijna ‘unhittable’ pitcher. Uiteraard start hij vanavond Game 1. Doug Fister, die de laatste weken een goede reeks neerzet en nog niet verloor als Tiger, is door Leyland aangewezen voor Game 2. De reeks van Fister lijkt sterk, maar hij heeft wel een beetje geluk gehad met het schema. Hij kwam een aantal mindere teams (Indians, Royals en Mariners) meer dan eens tegen. Max Scherzer start Game 3 voor de Tigers en kende een wisselvallig seizoen. Hij wisselde wedstrijden waarin hij nauwelijks te raken was af met wedstrijden waarin hij kansloos verloor. De jonge Rick Porcello, ook wisselvallig, is de aangwezen starter voor de mogelijke vierde wedstrijd en Verlander zou de allesbeslissende laatste wedstrijd weer starten als het zover komt. Het zou mij echter niets verbazen als Verlander bij een 2-1 achterstand op drie dagen rust de vierde wedstrijd zou starten.

De Yankees kiezen, net als de afgelopen twee jaren in de playoffs, weer voor een rotatie van drie werpers. C.C. Sabathia is de duidelijke ace en start vanavond de eerste wedstrijd. Hij wordt gevolgd door rookie Ivan Nova (Game 2) en veteraan en ex-Tiger Freddy Garcia. Nova kende een erg sterk seizoen en lijkt ondanks zijn geringe ervaring een goede tweede starter. Freddy Garcia verbaasde vriend en vijand met goede statistieken, maar is allerminst een ‘sure bet’. Andere kandidaten voor de starting rotation waren Bartolo Colon (niet op ALDS roster), A.J. Burnett en Phil Hughes. Die laatste twee staan wel op het roster, maar zullen voorlopig alleen vanuit de bullpen beschikbaar zijn. C.C. Sabathia zal naar alle waarschijnlijkheid dus weer Game 4 starten en Nova krijgt de bal in Game 5. Beide rotations bevatten vraagtekens achter de ace, maar omdat de ene ace (Verlander) net iets beter is dan de ander, krijgt Detroit het voordeel van de twijfel.

Bullpen
Jose Valverde kende dit seizoen geen enkele blown save en verbrak het franchise record van de Tigers van de meeste saves. Hij was dan ook verreweg de beste reliever van de Tigers. Zijn setup men zijn voormalig Yankee Phil Coke, Joaquin Benoit, Daniel Schlereth en Al Albuquerque. Geen bekende namen, maar wel goede pitchers.

Toch hebben de Yankees op papier een veel betere bullpen. Mariano Rivera staat uiteraard aan het hoofd. Hij verbrak dit jaar het all-time record in saves en lijkt nog altijd de meest dominante closer in de league. David Robertson was dit jaar de beste setup man in de league en heeft in de bullpen hulp van Rafael Soriano, Phil Hughes, Luis Ayala (ERA onder de 2.00) en A.J. Burnett. De Yankees hebben in mijn ogen dus de betere bullpen.

Lineup
Miguel Cabrera is absoluut de grootste ster van de Tiger slagmensen, hij won dit jaar nog de batting title, maar ook Victor Martinez, Alex Avila en Johnny Peralta kenden goede seizoenen. Aan de top van de slagman zorgt Austin Jackson met zijn snelheid voor het nodige gevaar. De Tigers scoorden hun punten voornamelijk via rallies. De enige slagman die naast Carbrera meer dan 20 home runs sloeg was Jhonny Peralta met 21. Toch scoorden zij 787 punten, goed voor de vierde plaats in de AL.

De Yankees sloegen de meeste home runs en eindigde op de tweede plaats in de AL in gescoorde punten. Met Curtis Granderson, Mark Teixeira, Alex Rodriguez, Robinson Cano, de herboren Derek Jeter en de snelle Brett Gardner hebben zij verreweg de diepste lineup van alle teams in de playoffs. Met spelers als Andruw Jones en rookie Jesus Montero op de bank kunnen zij laat in de wedstrijd ook nog de nodige slagkracht toevoegen. Ook hier zijn de Yankees dus beter dan de Tigers.

Op basis daarvan verwacht ik dat de Yankees deze serie met 3-2 winnen, waarbij ik denk dat vooral de sterke bullpen van de Yanks de doorslag zal geven. Yankees in 5.

Phillies-Cardinals
Het beste team uit de National League van de afgelopen jaren tegen het historisch gezien beste team ooit uit de National League. De Phillies stonden in 2008 en 2009 in de World Series. Waar ze in 2008 nog de titel pakten, bleken de Yankees in 2009 te sterk. De Cardinals stonden het afgelopen decennium ook twee keer in de World Series. In 2004 verloren ze van de Red Sox, maar in 2006 versloegen ze de Tigers. Dit jaar waren de Phillies op papier al de grote favoriet in de NL en dat maakten ze met meer dan 100 wins in het regular season waar. De Cardinals wisten zich na een miraculeuze laatste week alsnog te plaatsen voor de playoffs via de Wild Card.

Starting pitching
De Phillies hebben waarschijnlijk de beste starting rotation van alle teams in de playoffs. Met Roy Halladay en Cliff Lee beschikken ze over twee aces. Zij zijn dan ook de startende werpers in respectievelijk Game 1 en Game 2. Daarachter hebben ze nog twee grote namen staan voor de volgende wedstrijden. Cole Hamels zal zeer waarschijnlijk de derde wedstrijd voor zijn rekening nemen en Roy Oswalt krijgt Game 4. In de vijfde wedstrijd zal Halladay de bal weer krijgen als het zover komt.

De Cardinals hadden hier een hele goede rotation tegenover kunnen zetten als Adam Wainwright fit was geweest, maar die is nog altijd herstellende van zijn Tommy John-surgery. Chris Carpenter gooide de laatste wedstrijd van het reguliere seizoen en is dus nog niet beschikbaar voor de eerste wedstrijd. De eerste wedstrijd van deze serie is pas zaterdag en manager LaRussa maakte zojuist bekend dat Carpenter Game 2 op short rest zal starten. De eerste wedstrijd krijgt Kyle Lohse de bal. Lohse kende een goed seizoen, maar zou het normaal gesproken in een wedstrijd tegen Halladay niet winnen. Jaime Garcia start Game 3 en waarschijnlijk gaat Game 4 naar Edwin Jackson, die net als Jake Westbrook dit weekend beschikbaar zal zijn vanuit de bullpen. De mogelijke laatste wedstrijd zal weer naar Lohse gaan. De Phillies hebben hier zoals verwacht een groot voordeel ten opzichte van de Cardinals.

Bullpen
De Phillies hebben een hele sterke starting rotation, maar de bullpen is iets minder goed. Ryan Madson heeft de closerrol overgenomen van Brad Lidge, die nog wel op het roster staat. Vance Worley, die als rookie starter een hele goede indruk achterliet is toegevoegd aan de bullpen waarvan ook Kyle Kendrick en Antonio Bastardo deel uit maken. De kans bestaat dat Charlie Manuel ook nog veteraan Joe Blanton toevoegt aan het roster om de bullpen te helpen.

Ook de Cardinals wisselden dit jaar van closer. Fernando Salas nam de taken over van Ryan Franklin, die een erg slecht seizoen kende. Closer Salas wordt bijgestaan door setup men Jason Motte, Mitchell Boggs en Kyle McLellan. McLellan opende het seizoen in de rotation, maar toen de Cardinals via een trade starter Edwin Jackson binnenhaalden, werd hij teruggeplaatst naar de bullpen. Vorig seizoen vervulde hij ook al de rol van reliever en hij heeft van alle relievers van St. Louis de meeste ervaring in de playoffs. Beide bullpens zijn niet heel sterk, maar ik denk dat die van de Cardinals net iets sterker is.

Lineup
De lineup van de Phillies had voor de All-Star break nog redelijk wat moeite om punten te scoren. Na de All-Star Game keerde Chase Utley terug van zijn blessure en voegden de Phils via een trade met de Astros Hunter Pence toe aan de lineup. Dit zorgde ervoor dat de slagploeg, met Howard, Victorino, Rollins, Polanco en Ibanez al in de gelederen, begon te lopen. Philadelphia begon punten te scoren en kreeg weinig punten tegen. Het ideale ingrediënt voor een winnend team.

De Cardinals werden in het begin van het seizoen op de been gehouden door een herboren Lance Berkman. Albert Pujols is in de laatste maanden ook weer in vorm geraakt en miste op een haar (1 RBI en een procentpunt) na een nieuw seizoen met minimaal .300, 30 HR en 100 RBIs. Rafael Furcal kwam via een trade met de Dodgers over en is de leadoff en korte stop. Yadier Molina en Matt Holiday zijn de andere grote namen in de lineup van de Cards. Ik denk dat de Phillies over een completere slagploeg beschikken en ook nog eens een sterkere bank hebben als er een pinch-hitter moet komen voor de pitcher laat in de wedstrijd.

De Phillies zijn in mijn ogen dan ook de grote favoriet in deze serie, mede omdat ze in de eerste twee wedstrijden wellicht de mindere bullpen niet eens hoeven te gebruiken. Phillies in 3.

Brewers-Diamondbacks
De Brewers en Diamondbacks zijn eigenlijk de twee dark horses in de National League. De Brewers stonden in 2008 voor het eerst sinds 1982 weer eens in de playoffs, maar werden in de Division Series al uitgeschakeld. De Diamondbacks versloegen in 2001 nog de Yankees in de World Series, maar stonden voor het laatst in 2007 in de playoffs en kenden veel matige jaren. Zij zijn dit jaar dan ook de grootste verrassing in de playoffs.

Starting pitching
Met het binnenhalen van Shaun Marcum en Zack Greinke afgelopen winter hebben de Brewers hele goede zaken gedaan. Ze hebben na de Phillies waarschijnlijk de sterkste rotation in de National League, want ze hadden natuurlijk al Yovanni Gallardo in de gelederen. Gallardo zal Game 1 starten. Manager Ron Roenicke heeft de volgorde van zijn starters daarna nog niet bepaald, maar naast Greinke en Marcum is ook Randy Wolf lid van zijn rotation.

Bij de D’backs is Ian Kennedy de duidelijke ace met ruim 20 wins dit seizoen. Hij start de eerste wedstrijd. Ook Kirk Gibson heeft zijn starters voor de volgende wedstrijden nog niet bekend gemaakt, maar verwacht wordt dat de volgende wedstrijden voor respectievelijk Daniel Hudson, Joe Saunders en Josh Collmenter zijn. Hoewel de starters van Arizona het redelijk gedaan hebben, is de rotation van Milwaukee op papier duidelijk beter.

Bullpen
John Axford is de closer van de Brewers, ondanks de aanwezigheid van Francisco Rodriguez in de bullpen. Rodriguez is slechts een setup man net als LaTroy Hawkins en Kameron Loe. Het ontbreekt de Brewers echter aan een LOOGY (Lefty One Out Guy) of in elk geval een lefty specialist. Als de goede starters het zeven innings vol kunnen houden, moeten K-Rod, Hawkins, Loe en Axford in staat geacht kunnen worden de wedstrijd dicht te houden.

In Arizona is J.J. Putz de closer. Na magere jaren bij de Mets vond hij in de woestijn van Phoenix zijn vorm terug, die hij eerder in Seattle tentoonspreidde. Hij wordt bijgestaan door Brad Ziegler, David Hernandez, Sam Demel, Micah Owings en Joe Paterson. Geen hele grote namen, maar wel mannen die dit jaar redelijk tot goed presteerden. De bullpen van de Brewers lijkt echter net iets sterker.

Lineup
In het hart van de slagploeg van Milwaukee zien we een heel sterk tandem. Ryan Braun en Prince Fielder vormen al jaren een zeer slagvaardig duo voor de Brewers en de pitchers van de Diamondbacks zullen waarschijnlijk met het nodige angstzweet vooruit kijken naar de confrontatie met dit tweetal. Rickie Weeks, Corey Hart en, verrassend genoeg, Nyjer Morgan kenden ook een sterk seizoen voor de Brewers.

De Diamondbacks zijn, net als de Giants vorig seizoen, eigenlijk een bijeengeraapt zooitje. Op een bepaald punt van het seizoen stonden er in het infield drie spelers die een aantal jaren eerder het infield van de Toronto Blue Jays vormden. De enige grote naam is Justin Upton. Een megatalent dat dit jaar eindelijk definitief doorbrak (.289, 31 HR en 88 RBIs). Buiten Upton kenden ook Chris Young en Ryan Roberts (onlangs nog goed voor een walkoff grand slam in de dertiende inning) een goed seizoen. Voor de rest ziet de slagploeg er qua statistieken niet erg gevaarlijk uit. Toch scoorden zij dit jaar 731 runs, goed voor een vierde plaats in de NL. De Brewers lijken desondanks toch ook hier sterker.

Ik verwacht dan ook dat de Brewers deze serie vrij makkelijk winnen. Brewers in 4.

Individual awards
Tenslotte zal ik nog even een korte blik werpen op de races voor de individuele awards in beide leagues. Ik noem mijn favoriet en de andere mogelijke winnaars.

AL Rookie of the Year: Eric Hosmer (.293, 19 HR, 66 RBIs in iets meer dan een half seizoen)
Andere kandidaten: Michael Pineda, Ivan Nova en Alexi Ogando

NL Rookie of the Year: Craig Kimbrel (2.10 ERA en 46 saves)
Niemand anders komt in de buurt.

AL Cy Young Award: Justin Verlander (24-5 met een 2.40 ERA)
Andere kandidaten: C.C. Sabathia en Jered Weaver

NL Cy Young Award: Clayton Kershaw (21-5 met een 2.28 ERA)
Andere kandidaten: Roy Halladay, Cliff Lee en Ian Kennedy

AL MVP: Jacoby Ellsbury (.321, 32 HR, 105 RBIs, 119 runs en 39 stolen bases)
Andere kandidaten: Curtis Granderson, Justin Verlander, Miguel Cabrera en Jose Bautista.

NL MVP: Matt Kemp (.324, 39 HR, 126 RBIs, 115 runs en 40 stolen bases)
Andere kandidaten: Ryan Braun en Justin Upton.

Het zou dus wel eens voor het eerst in de historie voor kunnen komen dat een team dat als laatste geëindigd is in de division zowel de MVP als de Cy Young in de gelederen had. Goed.. nog een uurtje voordat de playoffs beginnen.. Let’s do this!! Laat jouw voorspellingen weten in de comments!

Over sebvisser
Baseball player and bachelor in Sports Marketing. Trying to help Dutch baseball fans keep up with the news in Major League Baseball