Column: All Star Game: Best players or biggest stars?


Voor SportAmerika schreef ik vorige week een column over de All-Star Game. Hij komt vandaag online en ik wil het stuk natuurlijk graag met jullie delen. Laat vooral je mening horen en laat weten wie jij graag in de All-Star Game ziet.

Begin juli is het weer zover: de All-Star Game in Major League Baseball. Halverwege het seizoen spelen de National League All-Stars tegen de American League All-Stars in een showcase voor het publiek. Of is het meer dan een showcase? Het is weliswaar een oefenwedstrijd, maar het gaat wel degelijk ergens om. In 2003 besloot de MLB, in samenwerking met de MLBPA (Major League Baseball PLayers Association) dat de winnende league het home field advantage verdient voor haar afgevaardigde in de World Series. Tegelijkertijd is de aard van de ASG wel weer zo vriendschappelijk dat er van elk team in de MLB minimaal één speler in de selectie moet worden opgenomen. Het is dus zo dat spelers van de Astros, Pirates en Royals moeten vechten voor home field advantage waar zij zelf nooit voordeel van zullen hebben.

De ASG wordt vaak een showcase genoemd omdat wij, de fans, mogen kiezen wie er in deze wedstrijd op het veld staan. Dit roept bij mij, als fan van een American League team, de vraag op of ik op de grootste sterren moet stemmen of op de beste spelers. Als fan van honkbal in het algemeen wil ik de grootste sterren uit de AL met elkaar strijden tegen de grootste sterren uit de NL. Ik wil Yankees samen met Red Sox zien vechten voor een overwinning op de Dodgers en Giants. Ik wil Torii Hunter een home run zien wegvangen van Barry Bonds, ik wil een battle van 15 innings zien en ik wil Ichiro een inside-the-park home run zien slaan*. Maar wil ik niet liever zien dat mijn team, als zij de World Series halen, home field advantage heeft? Welke spelers moet ik dan op mijn ballot zetten?

Als ik per positie mijn favoriete speler moet kiezen dan wordt jullie waarschijnlijk vrij snel duidelijk wat mijn favoriete team is. In de American League kom ik dan op Mark Teixeira (1B), Robinson Cano (2B), Derek Jeter (SS), Alex Rodriguez (3B), Joe Mauer (C), Josh Hamilton, Curtis Granderson en Nick Swisher (OF) en Vladimir Guerrero (DH). Mijn selectie voor de National League is al een stuk objectiever en ziet er zo uit: Albert Pujols (1B), Brandon Phillips (2B), Jose Reyes (SS), Ryan Zimmerman (3B), Brian McCann (C), Justin Upton, Matt Kemp en Jay Bruce (OF).
De pitchers worden geselecteerd door de managers van de teams, maar als ik die ook mocht kiezen dan was ik waarschijnlijk uitgekomen op starters C.C. Sabathia (AL) en Jair Jurrjens (NL). Als closers had ik gekozen voor Mariano Rivera (AL) en Francisco Rodriguez (NL).

Als ik het best mogelijke team – op basis van de statistieken van dit seizoen – op de been wil zetten om zo het home field advantage binnen te slepen, kom ik uit op een ander team. Als graadmeter heb ik de stat WAR (Wins Above Replacement) genomen en heb ik gekeken naar de ranglijst op Fangraphs.com. De All-Star Game starting lineups zien er dan zo uit (tussen haakjes hunWAR):

Positie American League National League
1B Adrian Gonzalez (3.4) Joey Votto (3.4)
2B Ben Zobrist (3.2) Rickie Weeks (3.0)
SS Alexei Ramirez (3.0) Jose Reyes (4.0)
3B Alex Rodriguez (3.1) Ryan Roberts (2.0)
C Alex Avila (2.2) Miguel Montero (2.3)
OF Jose Bautista (4.8) Matt Kemp (3.8)
OF Curtis Granderson (3.5) Andrew McCutchen (3.7)
OF Denard Span (2.8) Drew Stubbs (3.0)
DH David Ortiz (2.5) —-

De starting pitchers zouden Jered Weaver (AL) en Roy Halladay (NL) zijn en Jose Valverde (AL) en Francisco Rodriguez (NL) zouden de closers worden.

Slechts vijf spelers van mijn eerste ballot zouden op basis van de statistieken een plek in de ASG verdienen. Uiteindelijk kies ik er waarschijnlijk voor om beide ballots te combineren, want ik zie bijvoorbeeld toch liever een Joe Mauer dan Alex Avila of Ryan Zimmerman dan Ryan Roberts. Ik ga dus voor een combinatie van superstars, spelers die in vorm zijn en persoonlijke favorieten. Zo zal iedereen zijn eigen manier van stemmen hebben en wordt het in de komende weken interessant om te volgen welke spelers mogen starten in de All-Star Game.
De All-Star Game vindt dit jaar plaats in Arizona op 12 juli en op deze pagina kun je tot 30 juni jouw eigen ballot insturen. Wil jij voorkomen dat er bij de American League voornamelijk Yankees in de starting lineup staan? Of vind je dat er Nederlanders naar de ASG moeten? Je kunt 25 keer stemmen en zo je invloed uitoefenen op het eindresultaat.

* MLB.com heeft overigens een wedstrijd uitgeschreven waarin fans kunnen bepalen wat het mooiste moment is uit de geschiedenis van de All-Star Game. Je kunt hier de filmpjes bekijken en stemmen op jouw favoriete moment.

Over sebvisser
Baseball player and bachelor in Sports Marketing. Trying to help Dutch baseball fans keep up with the news in Major League Baseball

Geef een reactie

